Henkel Slovensko: Firma, kde si matky nemusia vyberať medzi kariérou a rodinou
- Alžbeta Palkoci
- Jun 19
- Čítanie: 6
Updated: Jun 26
Každá firma sa môže pochváliťsvojimi hodnotami, ale nie každá ich dokáže pretaviťdo reality tak, aby zamestnanci naozaj pocítili ich dopad. Henkel Slovensko sa nebojí výziev a svoju firemnú kultúru buduje na základe efektívnej podpory, kreatívnych riešení pri zapojení žien, rodičov, ľudí so znevýhodnením či ľudí z rôznych menšín.
To, že ženy tvoria viac ako 65 % zamestnancov firmy, nie je len číslo v štatistikách – je to dôkaz, že firma vytvára prostredie, v ktorom sa ženy cítia rešpektované, podporované a môžu kariérne rásť.

Škôlka ako “game changer” pre pracujúce matky
Nájsť balans medzi kariérou a rodinou je výzva. Ale čo ak by existovalo riešenie, ktoré uľahčí návrat do práce a rodičom zoberie z pliec časť starostí? Efektívnou odpoveďou je firemná škôlka priamo v areáli.
Vznikla v roku 2015 a je jedinou škôlkou mimo pobočiek firmy v Nemecku. Pre rodičov (a najmä mamy) to znamená jedno – nemusia si vyberať medzi prácou a starostlivosťou o deti. Ich deti už od veku dvoch rokov sú len pár minút od kancelárie a zároveň majú prístup ku kvalitnému vzdelávaciemu programu a krúžkom.

„Vďaka Henkel škôlke som mohla ľahšie skĺbiť svoju pracovnú rolu s rolou mamy. Oceňujem úžasný prístup personálu, skvelú atmosféru a dobré vzťahy s rodičmi. Deti sa tam každý deň tešia.“ Lenka Meyer, interná audítorka. A keď sú spokojné deti, spokojní sú aj rodičia.
Podľa vnútrofiremných prieskumov s mierou účasti 73 % je skóre spokojnosti rodičov so škôlkou 94,5 %.
Firemná škôlka je považovaná za jeden z najunikátnejších benefitov spoločnosti Henkel Slovensko a prispieva k vytváraniu rovnováhy medzi pracovným a osobným životom zamestnancov.
Čo si zamestnanci najviac cenia?
#1 Rodinnú atmosféru
#2 Stabilné pracovné prostredie
#3 Silnú a známu značku
#4 benefity, ako sú firemná predajňa a firemná škôlka
"Rodová rovnosť v Henkel Slovensko nie je len pekne znejúcou frázou. Ženy v slovenskej pobočke zastávajú 55 % riadiacich pozícií, čo je jasným dôkazom toho, že firma vytvára prostredie, kde majú ženy reálne kariérne príležitosti."
Dôležitým míľnikom v oblasti diverzity a rovnosti je rodovo neutrálna rodičovská dovolenka, ktorú spoločnosť globálne zaviedla pre všetkých svojich 47 000 zamestnancov po celom svete. Táto iniciatíva zaručuje minimálne osem týždňov plne platenej rodičovskej dovolenky a vzťahuje sa na všetky rodinné konštelácie, vrátane adoptovaných alebo zverených detí, LGBTQ+ párov a slobodných rodičov. Odozva na túto ponuku bola veľmi pozitívna; počet zamestnancov, ktorí si vzali rodičovskú dovolenku, sa v pobočkách Henkel Slovensko zvýšil približne o 30 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Návrat po materskej? Podpora namiesto prekážok

Kto si myslí, že po materskej matky čakajú v Henkel Slovensko už len rutinné úlohy, mýli sa. Jana Berežná, analytička na oddelení Marketing and Sales, si to zažila na vlastnej koži:
'''Keď som sa vrátila do práce, dostala som na začiatok jednoduché, opakujúce sa úlohy, aby som sa mohla opäť naladiť na pracovné tempo. Postupne som však dostala príležitosť vzdelávať sa a zlepšovať procesy, čo ma posunulo k zaujímavej a zmysluplnej práci. Firma moje napredovanie nielen podporovala, ale aj oceňovala – a práve to sa pre mňa stalo silným motivátorom ďalej rozvíjať svoje schopnosti a kariérne rásť.”
Firma si uvedomuje, že návrat do pracovného tempa nie je vždy jednoduchý, preto ponúka mentoring, flexibilný pracovný čas a tréningy zamerané na leadership. Navyše, plat sa po návrate z rodičovskej dovolenky automaticky navyšuje rovnako ako aktívnym zamestnancom.
#1 Mentoring
#2 Tréningy na leadership, nevedomé stereotypy
#3 Rozvojové kurzy
#4 Dorovnanie platu po návrate z rodičovskej dovolenky

Kurzy a mentoring sú však jedna strana mince, firme záleží aj na okamžitej reakcii: globálny proces je nastavený tak, že každému zamestnancovi, ktorý je na rodičovskej alebo materskej dovolenke, je automaticky navyšovaný plat o kvótu rovnakú ako majú aj aktívni zamestnanci. “Veľmi si vážim podporu vzdelávania a rôzne možnosti, ktoré nám umožňujú dostať sa k téme AI, ktorá je mamičkám po materskej dosť vzdialená. Máme k dispozícii množstvo Digital Upskilling e-learningov a špeciálnych platforiem, kde si môžeme prakticky vyskúšať nové zručnosti a vzdelávaťsa. Firma tiež spolupracuje s externými partnermi a snaží sa tak zamestnancom poskytnúť rozmanité a zaujímavé zdroje na samostatné štúdium a rozvoj hard skills v praxi.“ Lucia Bašistová.
Rovnosť, za ktorú hovoria výsledky
Rodová rovnosť v Henkel Slovensko nie je len pekne znejúcou frázou. Ženy v slovenskej pobočke zastávajú 55 % riadiacich pozícií, čo je jasným dôkazom toho, že firma vytvára prostredie, kde majú ženy reálne kariérne príležitosti. Spoločnosť je tiež signatárom Charty diverzity a aktívne podporuje inkluzívne iniciatívy, ako je Ladies Club, ktorý sa venuje špecificky ženským témam a zdraviu. Iniciatíva je obľúbená a získala ocenenie HRinšpirácia. Každoročne sa zúčastňujú aj aktivít ako Pink October a Movember, ktoré podporujú prevenciu rakoviny a vyzývajú na samovyšetrenie prsníkov a semenníkov.

Firma organizuje workshopy a osvetové podujatia, podporuje používanie rodovo inkluzívneho jazyka a kladie dôraz na bezpečnosť v pracovnom prostredí. Realizuje školenia, ako je Privilege Walk či tréningy zamerané na rozpoznávanie nevedomých predsudkov.

„Oceňujem, že som v Henkel Slovensko nikdy nepocítila diskrimináciu na základe toho, že som žena. Nie je to samozrejmosť. Pracovala som aj v inej spoločnosti, kde nelichotivé poznámky na adresu žien boli bežné. Takisto oceňujem, že sú tu ženy aj na vysokých manažérskych pozíciách, sú úspešné a pre mňa osobne aj mnohé inšpiráciou. To, že Henkel Slovensko je Women Friendly Company, určite vnímam vďaka rovnocenným príležitostiam pre mužov a ženy, a aj to je dôvod prečo tu pracujem už 10 rokov.“ Drahomíra Šarudyová – vedúca tímu na oddelení Source To Pay.
Život prináša rôzne situácie a firma si uvedomuje, že podpora zamestnankýň nekončí za dverami kancelárie. Vďaka kvalitne nastaveným mechanizmom sa podarilo zaznamenať viaceré prípady domáceho násilia a preto spoločnosť spustila komplexný program ochrany zamestnancov pred násilím. Zahŕňa školenia pre nadriadených na identifikáciu a podporu zamestnankýň v ohrození, ako aj okamžitú pomoc pre dotknuté osoby. Medzi opatrenia patrí dočasné ubytovanie, firemné auto na súkromné účely, nový pracovný e-mail a telefónne číslo, preddavok mzdy, lekárska starostlivosť a dodatočné dni voľna.
Tabu nie je ani menštruácia a tak vo firme nájdeme na recepciách a toaletách hygienické potreby, ktoré pomôžu v prípade núdze a prispievajú ku komfortu zamestnankýň.

„V Henkel Slovensko pôsobím už viac ako 15 rokov. Jedným z dôvodov je skvelá firemná kultúra postavené na otvorenosti a spolupráci. S kolegami oceňujeme kontakt so zahraničím, ktorý nám rozširuje obzory a pomáha nachádzať nové inovatívne riešenia.“ Miroslava Mathias, Team manager HR Direct, Personal Administraion pre región DACH.

„Henkel Slovensko je inkluzívna spoločnosť pre všetkých. Zvyšuje povedomie o dôležitosti diverzity a inklúzie v pracovnom prostredí. Zabezpečujeme rovnaké kariérne príležitosti pre ženy, čím ich podporujeme v osobnom a profesionálnom raste. Ženy majú rovnaký pístup k pracovným pozíciám. Vytvárame pracovné prostredie, kde ženy môžu aktívne prispievať a cítiť sa rovnocenné.“ , vymenúva Veronika Cséfalvay, manažérka tímu Payroll and HR Process.
A hoci by sa mohlo zdať, že princípy ako rovnosť a diverzita sú dnes bežnou súčasťou firemných hodnôt, Henkel má za sebou aj konkrétne uznania zo sveta. V roku 2022 získala spoločnosť titul Šampiónov v oblasti diverzity v rámci Indexu diverzity. A len nedávno ju Financial Times a Statista zaradili medzi najlepších európskych zamestnávateľov v tejto oblasti. Nie ako gesto, ale ako výsledok dlhodobého prístupu, ktorý sa premieta do každodennej reality zamestnancov.
Psychická pohoda ako priorita
Na post-pandemickú situáciu v Henkel Slovensko reagovali viacerými opatreniami ako napríklad, zavedením flexibilného hybridného pracovného modelu, ktorý umožňuje zamestnancom kombinovať prácu z kancelárie v Bratislave s prácou na diaľku. Rovnako upravili komunikačné kanály, formáty aj frekvenciu komunikácie, čím podporujú rovnováhu medzi pracovným a osobným životom.
Okrem flexibility a kariérnych príležitostí kladie firma dôraz aj na duševné zdravie svojich zamestnancov. Iniciatíva Hovorme o tom ponúka pravidelné podcasty a diskusie so psychológmi, kde sa otvárajú dôležité témy od stresu po rovnováhu medzi pracovným a osobným životom. Firma poskytuje aj psychologickú podporu a poradenské služby, ktoré môžu využívať nielen zamestnanci, ale aj ich rodinní príslušníci.

Je aj tvoja firma Women Friendly?
Zamyslela si sa niekedy, čo tvoja firma skutočne ponúka na podporu žien? Máš vo firme prostredie, ktoré je priateľské voči ženám, alebo by sa niečo mohlo zlepšiť? Skús sa opýtať samej seba – sú tam opatrenia, ktoré podporujú rovnosť, spravodlivosť a profesionálny rast? Ak nie, možno je čas navrhnúť zmenu.
A ak hľadáš nové zamestnanie, posudzuj aj tento aspekt – pýtaj sa na hodnoty, možnosti rozvoja a na to, ako firma podporuje ženy. Pretože pracovať v prostredí, ktoré rešpektuje a podporuje tvoje potreby, nie je luxus, ale základ pre tvoj osobný a kariérny rast.
Ďakujeme za spoluprácu pri príprave na článku firme Henkel Slovensko.
