top of page

Zmenila pandémia navždy svet práce?

Experiment, ktorý sa “neplánovane” začal v roku 2020, priniesol zmeny rýchlejšie, ako by ktokoľvek dokázal naplánovať a uskutočniť. Spôsob, akým ľudia pracujú sa transformoval v rekordnom čase na modely, ktoré sa kedysi považovali za nemožné. Päť rokov neskôr následky týchto zmien pretrvávajú. Niektoré priniesli zamestnancom novú mieru flexibility a slobody, iné oslabili ich angažovanosť, lojalitu, duševnú pohodu a zároveň zamestnávateľov vystavili novým výzvam.


woman wokring on her laptop with a cup of coffee and papers on the table
Ľudia chcú vedieť, že na ich práci záleží a že ich zamestnávateľ mení svet.

Jim Harter a Ben Wigert sa pozreli na výsledky Gallupovho výskumu zmien na pracovisku (2024), ktorý zahŕňal 400 000 výpovedí amerických zamestnancov za posledných 5 rokov a v článku Pracovisko po pandémii: Experiment pokračuje predstavili niekoľko postrehov o tom, ako sa pracoviská od pandémie transformovali.


  • 55 % zamestnancov v USA dnes pracuje hybridne a 26 % výlučne na diaľku. Z nich sa  cca. 50 % definuje ako tzv. „rozdeľovači“ (uprednostňujú jasné hranice medzi pracovným a osobným časom) a 50 % ako tzv. „zmiešavači“ (uprednostňujú kombináciu pracovného a osobného času).  Z výskumu vyplýva, že zamestnanci sú angažovanejší a produktívnejší, keď ich preferovaný pracovný štýl zodpovedá tomu, ako skutočne pracujú.


  • V roku 2024 klesla úroveň angažovanosti zamestnancov na nové rekordné 10-ročné minimum. Len 30 % zamestnancov sa cíti prepojených s poslaním svojej spoločnosti. Pritom dáta ukazujú, že ľudia chcú vedieť, že na ich práci záleží a že ich zamestnávateľ mení svet.


  • Rekordne vysoké úrovne negatívnych emócií, ako je stres a obavy, viedli k zhoršujúcej sa pohode a duševnému zdraviu v práci. Percento zamestnancov, ktorí sa cítia v práci rešpektovaní, výrazne kleslo. V roku 2024 iba 21 % zamestnancov jednoznačne súhlasilo s tým, že ich organizácia sa stará o ich celkový blahobyt.


  • Zamestnanci hľadajú nové pracovné príležitosti a zároveň sa v infláciou oslabenej ekonomike mnohí cítia uviaznutí vo svojej nespokojnosti.


  • Zmeny sú pre organizácie novým normálom (dodatočné pracovné povinnosti, reštrukturalizácie tímov, škrty v rozpočte, nové postpandemické očakávania zákazníkov a nástup umelej inteligencie). V prvej línii sú týmto tlakom zasiahnutí hlavne manažéri, ktorí častejšie ako v minulosti zažívajú stav vyhorenia a plánovaných odchodov. Ich úlohy sú zložitejšie a náročnejšie ako kedykoľvek predtým. 


  • Celosvetovo však predstavujú náklady na zlé riadenie a stratu produktivity v dôsledku neangažovaných alebo aktívne nezapojených zamestnancov 8,8 miliardy dolárov, čo predstavuje 9 % svetového HDP.


  • U zamestnancov, ktorí dostávajú týždenne zmysluplnú spätnú väzbu, je štyrikrát vyššia pravdepodobnosť, že sa zapoja, ako u tých, ktorí ju nedostávajú. Jednoduchá, ale účinná vec, ktorú môžu manažéri urobiť pre svoj tím, je zaviesť si „návyk koučovania“.


a woman on a zoom call
Spôsob, akým ľudia pracujú sa transformoval v rekordnom čase.


Bez ohľadu na to, ako sa práca vyvíja, kľúčom sa zdá byť “silná kultúra na pracovisku”. Tú tvoria odolní, angažovaní a kreatívni manažéri spolu s jedinečnými a rešpektovanými zamestnancami. Výzvy sú skutočné – ale rovnako reálne sú aj príležitosti. Výzvy budú pribúdať a budú vždy nové. Vždy však budú sprevádzané aj novými príležitosťami. 



bottom of page